جواب:
بنده در سال گذشته در ماه شعبان با يکي از اساتيد حوزه علميه زاهدان، مولوي عبد المجيد مراد زهي 5/1 ساعت در شبکه سلام به صورت زنده مناظره داشتم و شايد پُر بينندهترين برنامه شبکه سلام بود. در آنجا با أدله محکم و قوي از منابع اهل سنت، شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را ثابت کردم.
بنده خودم در سال گذشته به دستور حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي، 3 شب در شبکه المستقله به زبان عربي مناظره داشتم و 3 نفر وهابي در يک طرف و بنده هم در يک طرف و با أدله محکم و با سندهاي صحيح از کتاب بلاذري و طبري و ذهبي و ديگران، قضيه شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را ثابت کردم. مگر شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، مربوط به شيعه است؟ خود بزرگان شما قضيه شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را مطرح کردهاند. خود آقاي جويني – استاد ذهبي که از او با عنوان الإمام الأوحد: پيشواي يگانه تعبير ميکند، ـ قضيه شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را مطرح ميکند.
]عبارت جويني در شهادت حضرت زهرا (س)
وَأِنِّي لَمَّا رَأَيْتُهَا ذَكَرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهَا بَعْدِي كَأَنِّي بِهَا وَقَدْ دَخَلَ الذُّلُّ في بَيْتِهَا وَانْتُهِكَتْ حُرْمَتُهَا وَغُصِبَتْ حَقُّهَا وَمُنِعَتْ إِرْثُهَا وَكُسِرَ جَنْبُهَا [وَكُسِرَتْ جَنْبَتُهَا] وَأُسْقِطَتْ جَنِينُهَا وَهِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاهْ فَلَا تُجَابْ وَتَسْتَغِيثُ فَلَا تُغَاثْ...
فَتَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يَلْحَقُني مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَتَقْدَم عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَة.
فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَعَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَخَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِين.
الجويني، ابراهيم بن محمد، فرائد السمطين، ج2، ص34 و 35.
زمانى كه فاطمه را ديدم، به ياد صحنهاى افتادم كه پس از من براى او رخ خواهد داد، گويا مىبينم ذلت وارد خانه او شده، حرمتش پايمال، حقش غصب، از ارث خود ممنوع، پهلوى او شكسته شده و فرزندى را كه در رحم دارد سقط شده؛ در حالى كه پيوسته فرياد مىزند: وا محمداه؛ ولى كسى به او پاسخ نمىدهد، کمک مىخواهد؛ اما كسى به فريادش نمىرسد.
او اول كسى است از خاندانم كه به من ملحق مىشود؛ در حالى كه محزون، نالان، غمگين، حقش غصب و شهيد شده است.
در آن حال خواهم گفت: خدايا لعنت كن هر كه به او ستم كرده، كيفر ده هر كه حقش را غصب كرده، خوار كن هر كه خوارش كرده و در دوزخ مخلد كن هر كه به پهلويش زده تا اين كه فرزندش را سقط كرد و ملائكه آمين گويند.[
آقاي شهرستاني شافعي در الملل و النحل، جلد1، صفحه57 از نظّام – که مورد تأئيد شما است و از او به عنوان فرسان العرب تعبير ميکنيد، ـ نقل ميکند:
إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتى ألقت الجنين من بطنها.
عمر در روز بيعت، آنچنان با لگد به شکم فاطمه زد که جنين در رحم او سقط شد.
اين در کتابهاي ما است يا در کتابهاي شما؟ شما اول برويد مشکلات کتابهاي خودتان را حل کنيد و اين کتابهايتان را اصلاح کنيد.
بعد هم ميگويد که در دهه 70، مجلس شوراي اسلامي کشف کردند که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) شهيد شده است و بزرگانشان در کتابها و در تاريخ، هميشه مينوشتند وفات حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) و بعد از اين، در تاريخ و کتابها و تقويمها، نوشته شد شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها).
جناب آقاي گرگيچ! مرحوم کليني (ره) متوفاي 329 هجري از آقا امام کاظم (عليه السلام) مستشهد 179 هجري نقل ميکند و ميگويد:
إن فاطمة صديقة شهيدة.
حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، صديقه و شهيده است.
الكافي للشيخ الكليني، ج1، ص458
اگر تاريخ شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را ميخواهيد، اين است.
خود آقا امير المومنين (عليه السلام) در كنار قبر حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) و همچنين ساير ائمه (عليهم السلام) مطالبى بيان فرمودند كه نشانگر شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) است. من يك شب در شبکه سلام، روايات ائمه (عليهم السلام) در شهادت و مظلوميت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را مطرح كردم.
]سخن امير المؤمنين به هنگام دفن حضرت زهرا (س)
قال امير المؤمنين ع حين دفن فاطمة قال: وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْر.
نهج البلاغه ، خطبه 202]
به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امّت تو چگونه در ستمكارى بر او اجتماع كردند، از فاطمه عليهاالسلام بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير، كه هنوز روزگارى سپرى نشده، و ياد تو فراموش نگشته است.
بزرگان اهل سنت نيز اين خطبه را نقل كردهاند؛ همانند:
استاد عمر رضا كحالة: أعلام النساء، جلد 3، صفحه 1221، طبع دمشق
فاضل معاصر مأمون غريب از علماي مصر: خلافة علي بن ابي طالب، صفحه 33
فاضل معاصر عبد العزيز شناوي: سيدات نساء اهل الجنة، صفحه 151
مرحوم شيخ حبيب الله خوئي در شرح نهچ البلاغه در معناي تظافر الأمة نوشته است:
اين سخن علي (ع) اشاره به شكستن پهلو و سقط جنين حضرت زهرا (س) است.
ايشان ميگويد قبلا مينوشتيد وفات حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) و الان مينويسيد شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها). معلوم ميشود كه بداءي حاصل شده است.
اين آقا ظاهرا با واژههاي عربي هم آشنا نيست. توصيه ميكنيم كه مقداري سواد داشته باشند و به حوزه علميه قم بيايند و چند سال تحصيل بكنند تا اينطور بيربط و بيمهابا حرف نزنند. كلمه وفات و شهادت، مترادف است. اينطوري نيست كه مثلا اگر شما گفتيد وفات فلان، يعني شهيد نشده است. با اينكه شيعه و سني معتقد هستند كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) شهيد شده است، ببينيد كه آقاي إربلي - از علماي شيعه – در رابطه با اميرالمؤمنين (عليه السلام) آورده است:
كان مع أخيه الحسن بعد وفات أبيه عشر سنين.
امام حسين (عليه السلام) بعد از وفات پدرش، با امام حسن (عليه السلام)، 10 ساله بوده است.
آيا اينكه چون اينجا گفته است وفات، يعني اميرالمؤمنين (عليه السلام) شهيد نشده است؟
در رابطه با امام حسين (عليه السلام) كه همه – شيعه، سني، يهودي، مسيحي و كمونيست – معتقدند كه شهيد شده است، ابن قولويه – متوفاي 367 هجري – و شيخ طوسي (ره) – متوفاي 460 هجري – و إبن شهر آشوب – متوفاي 588 هجري – روايتي را نقل ميکنند كه پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود:
أما أمتي ستقتله، فمن زاره بعد وفاته، كتب الله له حجة من حججي.
هر كس امام حسين (عليه السلام) را بعد از وفاتش زيارت كند، ... .
كامل الزيارات لإبن قولويه، ص144 - الأمالي للشيخ الطوسي، ص668 - مناقب آل أبي طالب لإبن شهر آشوب، ج3، ص272
آيا چون كلمه وفات درباره امام حسين (عليه السلام) آمده است، پس امام حسين (عليه السلام) شهيد نشده است؟! معلوم ميشود كه شما سواد نداريد و درس نخواندهايد و با واژهها آشنا نيستيد.
در رابطه با عمر بن خطاب، همه شما معتقد هستيد كه شهيد شده است و در کتابهاي خود، با نام شهيد نام ميبريد؛ ولي بزرگان شما مانند بلاذري – متوفاي 279 هجري – اين تعبير را دارد:
خطب فاطمه بنت عمر بن الخطاب بعد وفات عمر.
چون كلمه وفات درباره عمر آمده است، پس عمر شهيد نشده است و دروغ ميگوييد كه شهيد شده است؛ چون بزرگان شما گفتهاند وفات عمر.
همچنين در رابطه با عثمان، همهتان معتقديد كه شهيد شده است و كسي از علماء اهل سنت، منكر شهادت عثمان نيست. علماء و بزرگان شما مانند ابن جوزي – متوفاي 597 هجري – صراحت دارد:
ذكر وفات عثمان بن عفان.
يعني اگر در جايي كلمه وفات آمد، نفي ميكند شهادت را؟ اينها مطالبي است كه شما توجه نداريد و نقل ميکنيد و متأسفانه با مشكل مواجه ميشويد.نظرات شما عزیزان: